سندرم التهابی چند سیستمی مرتبط با COVID-19 به قلب کودکان آسیب می رساند

5 سپتامبر 2020- نویسنده ی ارشد مقاله ای که حاصل بازنگری مقالات منتشر شده ی پزشکی در چند ماه اخیر است، گفت: سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان(MIS-C) ، که به نظر می رسد باCOVID-19  مرتبط باشد، به قلب کودکان آسیب می رساند تا حدی که بعضی از کودکان به نظارت مادام العمر و مداخلات درمانی نیاز خواهند داشت، این مقاله چهارم سپتامبر درEClinicalMedicine ، مجله ای از لانست منتشر شد.

دکتر Alvaro Moreira، متخصص مغز و اعصاب از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیو و متخصص اطفال در دانشگاهJoe R.  و دانشکده پزشکی Teresa Lozano Long، گفت: مطالعات موردی همچنین نشان می دهد MIS-C می تواند بدون هیچ گونه علامت هشدار دهنده ای، سه یا چهار هفته پس از عفونت بدون علامت COVID-19، به کودکان سالم آسیب وارد نماید .

بر اساس مرور مقالات موجود، کودکان برای ابتلا بهMIS-C ، نیازی به نشان دادن علائم کلاسیک مشکلات تنفسی فوقانی ناشی از COVID-19 ندارند. کودکان ممکن است هیچ علامتی از ابتلا به COVID-19 نداشته باشند، بطوریکه هیچ کس از ابتلای آنها به این بیماری مطلع نشود و تنها پس از چند هفته ممکن است التهاب شدیدی در بدن آنها ظاهر شود که نشان دهنده ی ابتلای آنها به MIS-C است.

نتایج

محققان، 662 مورد MIS-C گزارش شده در سراسر جهان از اول ژانویه تا 25 ژوئیه را بررسی کردند. یافته های آنها عبارت بود از:

•             71 درصد از كودكان در بخش مراقبت ويژه (ICU) پذيرفته شدند.

•             60 درصد دچار شوک شدند.

•              متوسط ​​مدت اقامت در بیمارستان 7.9 روز بود.

•              100درصد آنها دچارتب، 73.7 درصد دچار درد شکمی یا اسهال و 68.3 درصد استفراغ داشتند.

•             برای 90 درصد آنها تست اکوکاردیوگرام (EKG) انجام گردید و 54 درصد از نتایج این تست غیرطبیعی بود.

•             22.2 درصد از کودکان به تهویه مکانیکی نیاز داشتند.

•             4.4 درصد آنها به اکسیژناسیون غشایی برون پیکری(ECMO[1]) نیاز داشتند.

•             11 کودک درگذشتند.

دکتر Moreira، گفت: این یک بیماری جدید دوره ی کودکی است که تصور می شود با SARS-CoV-2، ارتباط دارد. این بیماری می تواند کشنده باشد زیرا بر سیستم های مختلف ارگان ها تأثیر می گذارد. چه قلب و ریه ها باشد، چه دستگاه گوارش یا سیستم عصبی، تظاهرات این بیماری آنچنان متفاوت هستند که درک آن برای پزشکان چالش برانگیز شده است.

میزان التهاب در MIS-C از دو شرایط مشابه کودکان، بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی فراتر می رود. دکتر Moreira گفت: تنها شانس ما این است که روش های درمانی معمول که برای بیماری کاوازاکی موثر می باشند- یعنی استفاده از ایمونوگلوبولین و گلوکوکورتیکواستروئیدها – برای درمانMIS-C  نیز موثر هستند.

ناهنجاری های قلبی

اکثر 662 کودک مبتلا به MIS-C، درگیری قلبی داشتند که توسط مارکرهایی مانند تروپونین تایید گردید. تروپونین، مارکری است که با دقت بسیار زیاد برای تشخیص حملات قلبی در بزرگسالان استفاده می شود.

دکتر Moreira،گفت: تقریباً از 90 درصد کودکان (581) ، اکوکاردیوگرام گرفته شد، زیرا آنها تظاهرات قلبی قابل توجهی از این بیماری را داشتند.این آسیبها شامل:

•             اتساع عروق کرونر، پدیده ای که در بیماری کاوازاکی نیز دیده می شود.

•             کاهش اجکشن فرکشن، که نشان دهنده ی کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون اکسیژن دار به بافتهای بدن است.

•             تقریباً 10٪ کودکان دچار آنوریسم عروق کرونر بودند. دکتر Moreira، گفت: این یک پ برآمدگی یا بیرون زدگی موضعی رگ خونی است که می تواند در سونوگرافی قلب تشخیص و اندازه گیری باشد.

کودکان مبتلا به آنوریسم در معرض خطر بیشتری برای یک حادثه ی قلبی در آینده هستند. دکتر Moreira،گفت: اینها کودکانی هستند که نیاز به نظارت و پیگیری قابل توجه با سونوگرافی های متعدد دارند تا بررسی گردد که آیا این مشکل در آنها برطرف می شود یا این چیزی است که با آنها تا آخر عمر باقی می ماند.

وی گفت: این برای والدینی كه قبلاً كودك سالمی داشته اند، فاجعه بار است، زیرا کودک آنها جزو درصد بسیار كمی از کودکانی است كه پس از عفونتCOVID-19 ، به MIS-C مبتلا می شوند.

یافته دیگری که از مطالعات موردی بدست آمد، اینست که تقریبا نیمی از بیمارانی که به MIS-C مبتلا شدند، دارای یک بیماری پزشکی زمینه ای بودند و از این تعداد، نیمی از افراد چاق یا دارای اضافه وزن بودند.

دکتر Moreira، گفت: به طور کلی، هم در بزرگسالان و هم در کودکان، می بینیم که بیمارانی که چاق هستند، نتایج بدتری در ابتلا بهCOVID-19  دارند.

هنگامی که با عفونت اولیه COVID-19 مقایسه می شود، نشانگرهای التهابی در MIS-C بسیار غیر طبیعی هستند. برای مثال، تروپونین، نشانگر مورد استفاده برای تشخیص حملات قلبی در بزرگسالان، در کودکان مبتلا بهMIS-C ، 50 برابر حد طبیعی آن بود.

دکتر Moreira،گفت: شواهد نشان می دهد که کودکان مبتلا به MIS-C دارای التهاب بسیار زیاد و آسیب بافتی بالقوه در قلب هستند و ما باید این کودکان را از نزدیک پیگیری کنیم تا بفهمیم که در طولانی مدت چه پیامدهایی می تواند برای آنها داشته باشد.

محققان بیمارستان کودکان تگزاس در هوستون، دانشگاه جورج تاون، انستیتوهای ملی بهداشت و دانشگاه پنسیلوانیا در انجام این بازنگری با دکتر Moreira همکاری کردند.

منبع:

Ahmed, M., et al. (2020) Multisystem inflammatory syndrome in children: A systematic review. EClinicalMedicine. doi.org/10.1016/j.eclinm.2020.100527.

https://www.news-medical.net/news/20200905/MIS-C-linked-to-COVID-19-damages-childrens-hearts.aspx

 



[1]extracorporeal membrane oxygenation در مراقبتهای ویژه پزشکی، اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری یا حمایت حیاتی برون‌پیکری تکنیکی است که برای فراهم ساختن حمایت قلبی و تنفسی خارج از بدن با هدف احیای قلبی-تنفسی فردی که سیستم گردش خون و تنفس وی نمی‌تواند اکسیژن کافی برای ادامه حیات را فراهم کند به کار می‌رود.